مشکلات اتصال مانیتور در ویندوز 10 / هنگامی که یک صفحه سیاه رخ می دهد، موارد زیادی باید در نظر گرفته شود، از جمله مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری. دستورالعملهای زیر مراحل عیبیابی و رفع رایجترین مشکلات ویندوز 10 را نشان میدهد.
مشکلات اتصال را بررسی کنید
اگر مشکل قبل از ورود به ویندوز 10 ظاهر شد، احتمالاً مشکل از اتصال بین دستگاه و نمایشگر است. در این مورد، باید اتصال فیزیکی را دوبار بررسی کنید و مطمئن شوید که هر دو سر کابل سیگنال ویدئویی به درستی در پورت های ورودی و خروجی صحیح وصل شده اند. قطع و وصل مجدد کابل ویدئو و تکان دادن ماوس نیز می تواند به بیدار شدن نمایشگر کمک کند.
اگرچه ممکن است واضح باشد، مانیتور را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که برق دریافت می کند. (شاید لازم باشد برای جزئیات بیشتر وب سایت پشتیبانی سازنده خود را بررسی کنید.)
اگر کارت گرافیک چند خروجی دارد، سعی کنید از پورت دیگری استفاده کنید و ماوس را تکان دهید یا هر کلیدی را روی صفحه کلید فشار دهید تا مانیتور بیدار شود. در حالی که به ندرت اتفاق می افتد، گاهی اوقات، به روز رسانی درایور می تواند سیگنال ویدئویی را به پورت دیگری (DisplayPort، HDMI، DVI، Thunderbolt، VGA) تغییر دهد.
در صورتی که رایانه دارای کارت گرافیک مجزا و یکپارچه است، می توانید برای تعیین اینکه آیا مشکل کارت گسسته است یا خیر، به کارت گرافیک یکپارچه سوئیچ کنید. اگر اخیراً UEFI (رابط میانافزار توسعهپذیر یکپارچه) یا BIOS (سیستم ورودی/خروجی اصلی) را بهروزرسانی کردهاید، گاهی اوقات میتوانید کارت گرافیک مجزا را غیرفعال کنید که فقط میتوانید آن را از تنظیمات مادربرد دوباره فعال کنید.
هنگام اتصال به یک مانیتور خارجی، می توانید کنترل پنل دستگاه را باز کنید تا روشنایی را افزایش دهید تا صفحه سیاه مشخص شود. همچنین بهتر است بررسی کنید که مانیتور از ورودی صحیح استفاده می کند. (اگر نمی دانید چگونه به تنظیمات مانیتور خود دسترسی داشته باشید، ممکن است لازم باشد وب سایت پشتیبانی سازنده را برای جزئیات خاص بررسی کنید.)
اگر مشکل در لپ تاپ رخ می دهد، از ترکیب کلیدهای صفحه کلید برای افزایش روشنایی صفحه استفاده کنید. به طور معمول، باید کلید Function (Fn) و یکی از کلیدهای عملکردی مانند F8 یا F10 را فشار دهید.
همچنین میتوانید مانیتور را به رایانه دیگری متصل کنید یا از کابل سیگنال ویدیویی دیگری استفاده کنید تا نتیجه بگیرید که آیا با صفحه نمایش، کارت گرافیک یا کابل آسیبدیده سروکار دارید یا خیر.
تشخیص نوع نمایشگر
گاهی اوقات، یک صفحه سیاه اتفاق می افتد زیرا ویندوز 10 ارتباط خود را با صفحه نمایش قطع می کند. با استفاده از کلید Windows + Ctrl + Shift + B میانبر صفحه کلید میتوانید درایور ویدیو را راهاندازی مجدد کنید و ارتباط با مانیتور را تازه کنید.
در دستگاههای خاص (مانند سرفیس پرو 7)، میتوانید با فشار دادن همزمان دکمههای افزایش و کاهش صدا بهطور همزمان و به سرعت، صفحه را بیدار کنید.
هنگامی که عمل بیداری را انجام می دهید، یک بوق و یک فعالیت روی صفحه می شنوید که نشان می دهد ویندوز 10 می تواند به این فرمان پاسخ دهد و تلاش می کند یک اتصال جدید برقرار کند.
از طرف دیگر، با فرض پاسخگویی ویندوز 10، میتوانید از میانبر صفحه کلید Windows key + P برای باز کردن منوی پروازی «Project» استفاده کنید. سپس دوباره کلید P را فشار دهید و کلید Enter را بزنید تا بین حالت های مختلف نمایش جابجا شوید تا ببینید آیا صفحه سیاه ناپدید می شود یا خیر. (شما باید مراحل را چهار بار تکرار کنید تا امکان دوچرخهسواری در تمام حالتهای ممکن وجود داشته باشد.)
اگر صفحه همچنان سیاه نشان داده می شود، دکمه روشن/خاموش را برای حدود 10 ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا دستگاه خاموش شود. سپس دوباره دکمه پاور را فشار دهید تا راه اندازی مجدد شود. (اگر اسناد باز بود، ممکن است با استفاده از این عملکرد، محتوای ذخیره نشده را از دست بدهید.)
دستگاه های غیر ضروری را جدا کنید
لوازم جانبی متصل به دستگاه ممکن است دلیل سیاه شدن صفحه نمایش یا صفحه سیاه با نقاط چرخان در هنگام راه اندازی باشد. معمولاً چرخش نقاط در هنگام راهاندازی نشان میدهد که بهروزرسانی در حال نصب است و باید چند لحظه صبر کنید، اما اگر زمان زیادی طول بکشد، ممکن است مشکل سازگاری با سختافزار باشد.
اگر مورد مشابهی را تجربه کردید، همه لوازم جانبی، از جمله چاپگر، دوربین، درایوهای قابل جابجایی، بلوتوث، ایستگاه اتصال و سایر دستگاههای USB را از رایانه خود جدا کنید.
دستگاه را مجدداً راه اندازی کنید و اگر به حالت عادی برگردد، احتمالاً مشکل از یکی از لوازم جانبی است. میتوانید تعیین کنید که کدام مؤلفه باعث ایجاد مشکل شده است، با اتصال مجدد یکی در یک زمان تا زمانی که به یکی از مؤلفههای ایجاد تضاد برخورد کنید.
هنگامی که متوجه شدید دستگاه جانبی باعث این مشکل شده است، آن را قطع کنید، کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید، برای یافتن راه حل به صورت آنلاین جستجو کنید، یا برای کمک بیشتر با سازنده تماس بگیرید.