نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مانیتور بازی/ مانیتورهای با نرخ تازه‌سازی بالا در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند و در بسیاری از بهترین مانیتورهای بازی و بهترین نمایشگرهای 4K دیده می‌شوند. اما آیا واقعاً به یک مانیتور بازی با تازه‌سازی بالا نیاز دارید؟ اگرچه نرخ تازه‌سازی بالا واقعاً می‌تواند برای گیمرها شگفت‌انگیز باشد، اما تعداد بالاتر برای همه بهتر نیست. بسته به آنچه از رایانه خود استفاده می کنید، بهتر است به وضوح صفحه نمایش، نوع پنل و دقت رنگ نگاه کنید. برای کمک به شما که بدانید چه چیزی را باید جستجو کنید، ما به توضیح داده‌ایم که نرخ تازه‌سازی بالا چه کار می‌کند، چه کاری انجام نمی‌دهد و چرا مهم است.

در واقع هرتز به چه معناست؟

هرتز مخفف هرتز است که یک واحد فرکانس است. صرف نظر از زمینه، 1 هرتز برابر است با یک چرخه در ثانیه. بنابراین، ممکن است یک پردازنده کامپیوتری را مشاهده کنید که با فرکانس 4 گیگاهرتز کار می کند، به این معنی که در هر ثانیه 4,000,000,000 چرخه دستورالعمل را تکمیل می کند. همین موضوع در مورد مانیتورها نیز صادق است، به جز هرتز چیزی که به عنوان نرخ تازه سازی شناخته می شود.

نرخ تازه سازی تعداد دفعاتی است که نمایشگر در هر ثانیه تصویر خود را تازه می کند. از آنجایی که حرکت با تفاوت بین فریم‌ها نمایش داده می‌شود، نرخ تازه‌سازی به طور موثر یک کلاهک سخت روی نرخ فریمی که قابل مشاهده است قرار می‌دهد. همانطور که گفته شد، نرخ تازه سازی با نرخ فریم یکسان نیست. نرخ تازه سازی یک ویژگی نمایشگر است، در حالی که نرخ فریم ویژگی اطلاعاتی است که به آن ارسال می شود. آنها باید فقط در مورد آنچه روی صفحه نمایش داده می شود به توافق برسند.

این را ببینید  عدم تصویر نمایشگر مانیتور

اگر بتوانید یک بازی را با سرعت 100 فریم در ثانیه اجرا کنید، ممکن است از اجرای آن بر روی مانیتوری که می تواند چندین بار در ثانیه آن را به روز رسانی کند، یک مزیت ملموس را مشاهده کنید. اما اگر فیلمی را با سرعت 24 فریم در ثانیه کلاسیک تماشا می‌کنید، مانیتور با نرخ تازه‌سازی بالاتر هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

مانیتور بازی

وضوح حرکت

اگر رایانه شما بتواند یک بازی را با نرخ فریم کافی برای مطابقت با نمایشگر 120 هرتز یا 240 هرتز انجام دهد، تغییر قابل توجهی در وضوح تصویر متحرک مشاهده خواهید کرد. تاری به این دلیل رخ می دهد که چگونه مغز انسان مجموعه فریم هایی را که نمایشگر نمایش می دهد پردازش می کند. مغز مجموعه ای از فریم ها را با هم محو می کند تا یک عکس متحرک معقول ایجاد کند، اما برخی از جزئیات در طول مسیر گم می شوند.

نرخ تازه‌سازی بالاتر با دادن اطلاعات بیشتر به مغز ما برای عمل کردن، به کاهش تاری کمک می‌کند و در نتیجه تاری درک شده را کاهش می‌دهد. با این حال، برخلاف سخت افزار کامپیوتر، مغز ما همه با مشخصات یکسان ساخته نشده است. برخی از افراد بلافاصله متوجه تفاوت بین نمایشگر 60 هرتز و 120 هرتز می شوند، در حالی که برخی دیگر نمی توانند متوجه شوند که همه در مورد چه چیزی مشغول هستند. تفاوت بین 120 هرتز و 240 هرتز حتی ظریف تر است.

باز هم، بسیار به کاری که روی سیستم خود انجام می دهید بستگی دارد. گیمرها در حین اکشن سریع متوجه تصاویر واضح‌تر خواهند شد و حرکت ماوس در مقایسه با نمایشگر معمولی 60 هرتزی نرم‌تر است. مرور وب هنگام پیمایش سریع صفحه به پایین نیز می تواند کمی روان تر به نظر برسد، اما در تماشای ویدیوهای آنلاین و پاسخ دادن به ایمیل ها، هیچ مزیتی نخواهید دید.

این را ببینید  عیب یابی روشن نشدن مانیتور

پردازنده‌های گرافیکی و نرخ به‌روزرسانی

فناوری‌های همگام‌سازی برای کار با پردازنده‌های گرافیکی طراحی شده‌اند تا به حل مشکلاتی مانند پاره شدن صفحه کمک کنند، اما این تنها نقشی است که پردازنده‌های گرافیکی در عملکرد نمایشگر بازی می‌کنند. اگر می خواهید کارایی ۱۲۰ تا ۱۴۴ هرتز یا بالاتر داشته باشید، به یک GPU نیز نیاز دارید که بتواند با بازی شما هماهنگ باشد.

هیچ انتخاب کاملی برای داشتن یک GPU که بتواند 120 فریم یا بیشتر در ثانیه تولید کند وجود ندارد، اما قدرت پردازش بیشتر و مقدار حافظه سریع‌تر همیشه نشانه‌های خوبی هستند. آخرین نسل از پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 3000 انویدیا نامزدهای عالی هستند، اما تنها آنها نیستند.

همچنین می‌توانید بازی‌هایی با جزئیات کمتر انجام دهید یا تنظیمات درون بازی را کاهش دهید تا نرخ فریم بالاتری داشته باشید تا از نمایشگر با نرخ تازه‌سازی بالا بهره ببرید.

مانیتور بازی

پاره شدن صفحه نمایش

از آنجایی که نرخ به‌روزرسانی و نرخ فریم چیزهای بسیار متفاوتی هستند، اغلب ممکن است با هم مطابقت نداشته باشند. این زمانی است که چیزی به نام پارگی صفحه ممکن است رخ دهد. این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که کارت گرافیک رایانه فریم‌ها را با سرعتی فراتر از نرخ تازه‌سازی مانیتور متصل به آن بیرون می‌ریزد. از آنجایی که فریم‌های بیشتری نسبت به توانایی مانیتور رندر می‌شوند، گاهی اوقات نیم فریم‌ها با هم روی صفحه نمایش داده می‌شوند که به صورت شکاف آشکاری بین دو قسمت از آن ظاهر می‌شود که به نظر می‌رسد هیچ یک به درستی با دیگری مطابقت ندارد. این یک مشکل حواس پرت کننده است که حتی بیننده ای که کمترین حساسیت را دارد معمولاً متوجه آن می شود.

این را ببینید  علائم سوختن مانیتور

در بازی‌هایی که به‌خاطر سخت‌گیرانه نیستند، نرخ فریم اغلب می‌تواند از 100 فریم در ثانیه تجاوز کند. با این حال، یک صفحه نمایش 60 هرتزی تنها 60 بار در ثانیه به روز می شود. این به این معنی است که گیمرها به طور کامل از پاسخگویی بهبود یافته با نرخ فریم بالاتر بهره نمی برند و ممکن است متوجه پارگی شوند زیرا نمایشگر با داده های تغذیه شده به آن هماهنگ نمی شود. یک صفحه نمایش 120 هرتزی دو برابر سریعتر از یک صفحه نمایش 60 هرتزی تازه می شود، بنابراین می تواند تا 120 فریم در ثانیه را نمایش دهد و یک صفحه نمایش 240 هرتزی می تواند تا 240 فریم در ثانیه را مدیریت کند. این کار باعث از بین رفتن پاره شدن در بیشتر بازی ها می شود.

اگرچه شما همیشه در معرض خطر پاره شدن صفحه نمایش با نرخ فریم بالاتر از نرخ تازه سازی خود هستید، اما این خطر فقط تا یک نقطه خاص است. در بازی‌هایی مانند Counter-Strike: Global Offensive، که نرخ فریم‌ها معمولاً حدود 100 فریم در ثانیه است، پارگی‌های کوچک‌تر و بیشتر وجود دارد. یک پارگی منفرد به راحتی قابل مشاهده است، اما چندین پارگی جزئی برای اکثر افراد ثبت نمی شود.

فناوری‌های همگام‌سازی فریم مانند V-Sync، Freesync و G-Sync نیز به جلوگیری از پاره شدن صفحه کمک می‌کنند، اما آنها معایب خاص خود را دارند. V-Sync عملکرد را محدود می کند. در همین حال، Freesync و G-Sync به ترکیب خاصی از سخت افزار کارت گرافیک و مانیتور نیاز دارند. این فناوری‌ها در حال بهتر شدن هستند، اما همچنان به انتخاب‌های کلیدی در مورد پردازنده‌های گرافیکی و نمایشگرها نیاز دارند.

عیب یابی مانیتور LCD Benq

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + نه =